Interneto svetainių demokratiją formuoja ne kiekvienas

Tikima, kad internete talpinti savo mintis ir veikti visuotinę nuomonę galėtų kiekvienas. Tačiau naujas Kalifornijos universiteto (Berkeley, JAV) mokslininkų tyrimas rodo, jog socialinis internetas yra ne skaitmeninės, o turtingųjų ir išsilavinusiųjų demokratijos lopšys, rašo ScienceDaily.com.

 Nors tvirtinama, kad visuomeniniai tinklai – „Twitter“, „Facebook“ ir kt. – atlieka labai svarbų vaidmenį skatinant tokius demokratiškus judėjimus, kaip pasipriešinimą totalitarizmui arabų pasaulyje, didžioji dalis šiuolaikinių tinklaraščių, tinklalapių ir vaizdų platinimo tinklalapių atstovauja ne visuomenei, o išsilavinusiems, internetą puikiai išmanantiems vartotojams, tvirtina tyrimo autoriai.

„Vien interneto prieigos nepakanka. Netgi tarp interneto vartotojų turinį dažniau kuria tie asmenys, kurių pajamos ir išsilavinimas yra geresni“, – sakė Kalifornijos universiteto sociologijos doktorantė Jen Schradie. Jos tyrimo rezultatai publikuojami recenzuojamame interneto leidinyje „Poetics: Journal of Empirical Research on Culture, the Media and the Arts“.

J. Schradie analizavo duomenis, gautus iš daugiau nei 41 000 suaugusio amerikiečio nuo 2000 iki 2008 metų vykdant projektus „Pew Internet“ ir „American Life Project“. Nustatyta, kad įgijusių koledžo išsilavinimą, interneto svetainių kūrimas,  tinklaraščių rašymas, yra atliekamas 1,5 karto dažniau nei baigusieji vien vidurines mokyklas, jie dukart dažniau internete talpina nuotraukas bei filmuotus vaizdus ir triskart dažniau pateikia internetinius vertinimus ar komentarus.

Tyrimo metu nustatyta, kad daugumoje interneto svetainių veiklų dalyvauja mažiau nei 10 proc. JAV visuomenės, o koledžo diplomas yra geresnis viešojo interneto turinio kūrimo prognozavimo veiksnys nei rasė ar amžius.

Tokie rezultatai yra ženklas, kad skaitmeninė atskirtis tarp išsilavinusių ir neišsilavinusių, turtingų ir neturtingų asmenų yra didesnė nei tarp jaunų ir senų. Taip pat rezultatai pabrėžia susirūpinimą, jog dirbančių žmonių klasei nepakanka išteklių pilnaverčiai dalyvauti visuomeniniame gyvenime, kurio nemaža dalis dabar persikėlė į virtualią erdvę. Ir vargu ar ši praraja užsivers anksčiau nei kiekvienas žmogus galės ir darbe, ir namie naudotis internetinių svetainių kūrimo įrankiais, – mano J. Schradie.

„Visuotinis suvokimas skatina manyti, kad internetas suteikia vienodas galimybes visiem ir išplečia girdimų nuomonių spektrą. Tačiau mano duomenys rodo, jog iš tikrųjų internetas palaiko socialinę-ekonominę atskirtį, kuri jau egzistuoja ir netgi gali ją sustiprinti, o visuomeniniam ir ekonominiam gyvenimui vis labiau keliantis į virtualią erdvę tokios tendencijos pasekmės gali būti pačios įvairiausios“, – sakė jaunoji mokslininkė.

Nuo praėjusio amžiaus paskutinio dešimtmečio pradžios internetas yra įvardinamas kaip didžiausias pokyčių skatintojas nuo pramoninės revoliucijos laikų. 2004 metais pradėjus veikti „Facebook“ bei 2008 metais atsiradus galimybei kurti „Twitter“ mikrotinklaraščius, paprastų interneto vartotojų kuriamo turinio žymiai padaugėjo.

Ankstesni tyrimai, atlikti analizuojant „Pew Internet“ ir „American Life Project“ duomenis, parodė, jog didesnes pajamas gaunančių amerikiečių interneto svetainių prieiga dažniau būna kokybiškesnė, jie turi geresnius kišeninius įrenginius, todėl dažniau naudojasi internetu ir naršo interneto svetaines.

Tačiau J. Schradie tyrimas yra svarbus tuo, jog parodė sąsajas tarp socialinės bei ekonominės padėties ir dešimties veiklų internete, kurios gali labiausiai paveikti visuomenę, viešosios nuomonės formuotojus ir įstatymų kūrėjus. Šios veiklos yra aktyvus dalyvavimas socialinių tinklų (pvz. „Facebook“) veikloje, interneto svetainių kūrimas ir dizainas, tinklaraščių kūrimas, nuotraukų ir filmuotų vaizdų skleidimas, dalyvavimas pokalbių interneto svetainių ir naujienų grupių veikloje bei komentarų ir vertinimų rašymas.

Atlikus 17 apklausų doktorantė tyrė žmonių demografinius duomenis – išsilavinimą, pajamas, lytį, rasę ir tautybę. Nepriklausomai nuo rasinės, tautinės ir lytinės priklausomybės, visos 10 interneto veiklų pasižymėjo atskirtimi pagal socialines ir ekonomines klases.

Daugelis ekspertų mano, kad padėtis keisis turinio kūrime pradėjus dalyvauti jaunesnėms kartoms, kurioms internetas yra tarsi namai, kuriems lengva įsisavinti naujas technologijas ir naujus bendravimo būdus. Tačiau stebint minėtas 10 skirtingų interneto veiklų skirtingais laikotarpiais tyrimas parodė stiprias nelygybės tendencijas, kurios vargu ar išnyks atsiradus naujoms socialinėms platformoms, sako J. Schradie.

„Dirbančiųjų klasė internete yra per mažai atstovaujama. Be jų balso bus ignoruojami ir jiems opūs klausimai“, – rašoma tyrimo išvadose.

Šaltinis: http://verslas.delfi.lt/archive/article.php?id=46559953

Kitos nuorodos: interneto svetainių kūrimassvetainių kūrimas.